Under sommaren genomförde Ecocomp första omgången tester av affären kring handelsplattformen. Efter bearbetning av resultaten genomför projektet nu en andra testomgång.
Affärsmodellen för EcoComp består av flera komponenter; ombesörja tjänsten ekologisk- och klimatkompensation, medlemshantering i form av marknadsföring, försäljning och kontrakt samt övervakning av själva försäljningsobjekten.
Affärsmodellen och EcoComps förutsättningar är beskrivna i ett prospekt som utgjort underlag i testerna. Testerna är gjorda i form av intervjuer med markägare och potentiella köpare. Baserat på första testomgången finslipades modellen och nu genomförs den andra omgången tester med denna som utgångspunkt.
”Vi börjar komma närmare handelsplattformens kärna i och med testerna där aktörer på båda sidor av affären ingår. Att vi kan göra dessa tester med parterna är centralt för fortsatta utvecklingen av handelsplattformen EcoComp”, säger Pär Lönnerhed på Field (som tidigare hette Foran) som leder arbetet.